Nybegynner?

Det er mange ulike yogaretninger å velge mellom.

Hvis du synes det er vanskelig å vite hva som passer best.

Her er en liten oversikt:

 

JEG HAR ALDRI GJORT YOGA FØR:

-Lille yogaskolen

-Styrkende yoga Uniao

-Stress ned yoga

-Awareness yoga

-Spine Awareness yoga

-Senioryoga/Yoga Somatics

-Velværeyoga/Yoga Somatics

-Virya yoga 1







6 tips for nye yogier

Å være ny til yoga er ikke alltid like enkelt. De fleste har mange tanker om hva yoga er, og de fleste ender opp med at det er noe helt annet enn det de hadde sett for seg før timen.

Hvis du har lekt med tanken på å prøve yoga, eller om du kanskje har prøvd det noen ganger men føler at du trenger et par tips, så er denne artikkelen for deg.

     1.     Vær fordomsfri: Yoga er annerledes enn mye annen trening, så ikke døm yoga etter å ha testet det ut kun én gang. Det finnes utallige ulike typer yoga, og selv om du ikke trivdes med en type kan det godt hende du vil elske en annen. Prøv litt forskjellig, finn din stil, og gi kroppen din og tankene dine en sjanse til å tilpasse seg pust og bevegelser,.

     2.     Kle deg for anledningen: Yogaklær er synonymt med komfortable klær, ellers ville det ikke være så mange mennesker som vandret rundt i yogabuksene sine lenge etter at timen var ferdig. Når det er sagt, ha gjerne en underdel som er litt høy i livet, eventuelt en topp som er litt lang, så slipper du å irritere deg over at mage og rygg synes hver gang du bøyer og tøyer til en eller annen side. Og bruk gjerne noe som er litt kroppsnært, så slipper du at t-skjorten forsvinner over hodet når du står i en foroverbøy.

     3.     Ikke vær redd for å prøve: Prøv ut alt på timen, men vær heller ikke redd for å lene deg tilbake og se hvordan andre mer erfarne yogis gjør det etter at du har gitt det en sjanse. Se på de utrolige tingene andre kan gjøre som en motivasjon snarere enn å gi opp håpet. Når du praktiserer regelmessig går det fort fremover, og om ikke lenge er det du som står der. Ingenting er så gøy som å få til noe du har øvd på lenge!

     4.     Lytt til kroppen din: Vær forsiktig og lytt nøye til kroppen din og dens begrensninger. Som nybegynner kan det være vanskelig å skille mellom «bra vondt» og «dårlig vondt», men generelt sett er akutte smerter ikke bra, og vi ønsker aldri å kjenne smerter i knærne. Kom da forsiktig ut av stillingen. Det finnes en enklere versjon av de fleste yogastillinger, så ikke vær redd for å spørre instruktøren din om den modifiserte versjonen av stillingen. Vi er alle forskjellige, så gjør alltid det som føles bra for deg og din kropp.

     5.     Pass på hva du spiser: Ikke gå til yoga på full mage. Hvis du trenger litt energipåfyll før du går på time så spis noe lett som litt nøtter eller en banan og drikk vann. Hvis du spiser et større måltid kommer du til å angre på det så fort klassen starter. Det er ikke spesielt behagelig å bøye og tøye med magen full av mat. Etter timen trenger kroppen din mye vann, protein og grønnsaker. Sunt og godt!

     6.     Ikke stress: Hvis du ikke klarer å holde tritt med tempoet i klassen, så slapp av, ta et par pust i barnets stilling, og bli med igjen når du kjenner deg klar. Ikke bli bekymret selv om du ser at de rundt deg står i posisjoner du bare trodde var mulig for slangemennesker. De har øvet mye for å få til nettopp den stillingen, og det kan du også gjøre. Nøkkelen er å praktisere regelmessig. Yoga handler om små fremskritt på din egen måte og i ditt eget tempo. Yoga skal få deg til å smile, både inni og utenpå.

Kilde: Tonje Næss